De DAO van Wei You
Wessem september 2022
Taijiquan en qigong, wat is dat, is het een bewegingsleer? Vormen van meditatie? Gevechtskunst? Geneeskunst? Een mogelijkheid c.q. oefeningen om tot rust te komen? Chinese gymnastiek? Spiritueel? Geestelijk? Een religie?
Regelmatig bereikt mij deze vraag over taijiquan en qigong, wat het eigenlijk is. Is het te definiëren? De vraagstellers richten zich ook vaak tot mijn leerlingen. In dat geval is het toch gemakkelijker om er een redelijk antwoord op te kunnen geven, nietwaar?
Over de titel
Zo’n 40 jaar geleden zette ik mijn eerste schreden op het pad van taijiquan. Een van mijn eerste in het oog springende ervaringen was de volgende: Nadat ik besloten had om voor het leren van taijiquan naar Amsterdam te reizen, las ik in het plaatselijke dagblad de aankondiging: ‘Demonstratie taijiquan in Baexem’, wat op vijf km van mijn toenmalige woonplaats Heythuysen was.
Ik daar naar toe natuurlijk en er aansluitend les genomen. Dat ging voor de wind: Yangstijl taijiquan lange vorm, het lange rechte zwaard, stokken, messen etc., in relatief korte tijd maakte ik ze me ‘eigen’. Althans, laten we zeggen, de choreografie. Dan loop je dus op een gegeven moment keurig achter je leraar te kopiëren wat hij voordoet. Na verloop van tijd was dit voor mij saai, saai, saai. En dat werd juist de doorbraak naar een andere dimensie, namelijk: ‘Hoe voelt dat eigenlijk waar ik mee bezig ben’? Een wereld van verschil openbaarde zich!
Dat inzicht, en vele jaren van studie, praktijk, theorie en lesgeven, resulteerden uiteindelijk in het besef dat ik alleen datgene verder kon geven wat ik zelf bezat. Dat besef leidde tot de geboorte van ‘Wei You Taijiquan’. Wei You Taijiquan kenmerkt zich door eenvoud, toegankelijkheid en beperking tot de essentie van een en ander op basis van ervaring en studie. Het is vooral gericht op inhoud en minder op vorm. Gericht op inhoud, dus hoe voelt het, wat gebeurt er intern, innerlijke gewaarwording, innerlijke alchemie. Dat is wat centraal staat bij Wei You Taijiquan. En niet de vraag ‘Welke stapjes, stukjes uiterlijke vorm, heb ik deze les geleerd’.
In het nu volgend artikel zal ik een poging wagen om een kort, zo eenvoudig mogelijk, doch waarheidsgetrouw antwoord te formuleren op bovenstaande vraag die rechtdoet aan de taoïstische traditie en in overeenkomst is met mijn eigen ervaring van de afgelopen decennia.
Het rechte éne
Het gaat maar om één ding. En dat ene ding wordt dan manifest in al de facetten, zoals hiervoor door de vraagstellers te berde zijn gebracht. Taoïsten noemen dat ene ding ‘het rechte ene’. Dit ‘rechte ene’ hoort manifest te zijn in ons lichaam. Het komt o.a. in het fysieke tot uitdrukking in de positie van de wervelkolom; rechtop, stabiel en ongedwongen; in het denken bijvoorbeeld in rechtspreken, en geen kromme gedachten hebben. Dit ‘rechte ene’ komt ook tot uiting in de uitdrukkingen die wij hanteren zoals bijvoorbeeld ‘dat heeft geen stijl’, en daarmee bedoelen we dan dus niets positiefs. Stijl komt uit het Grieks, stèle is pilaar. De pilaar in het lichaam is de wervelkolom. Het lichaam (dit is het lichaam en de geest) wordt benaderd als een innerlijk landschap. In dat innerlijk landschap huizen allerhande zaken die op geordende wijze, in goede samenwerking met elkaar, voor harmonie en een goede gezondheid zorgen. Werkend volgens de wetten van Moedertje Natuur. Dat ene ding betreft je authenticiteit, je ware Ik, de ont-dekking daarvan. Functioneren conform je eigen natuur, die onderworpen is aan de algemene, universele wetten van de natuur: de microkosmos binnen de macrokosmos. Je daaraan aanpassen is de grote kunst.
Taijiquan als natuurbeheer
Duizenden jaren geleden beoefenden mensen reeds daoyin. Deze term hoort men tegenwoordig niet vaak meer, daarvoor in de plaats is de benaming qigong gekomen. Gong betekent ‘kunde door oefening’. Qi, vrij vertaald, betekent ‘vitale levensenergie’. Qigong is dus een methode om door oefening de kunde te verwerven je vitale levensenergie op positieve wijze te beïnvloeden. Qi betekent ook adem. Zonder adem is er geen enkele vorm van energie binnen ons lichaam mogelijk. Stop pakweg drie minuten met ademen en alle beweging in je lichaam stopt; dit is de dood. Op Qi als adem en de betekenis daarvan bij de beoefening van taijiquan en qigong kom ik straks nog terug.
Taijiquan bevat 36 standen, of houdingen, die in een bepaalde volgorde met elkaar verbonden worden. Deze standen activeren alle van belang zijnde zaken in dat innerlijk landschap, zoals de spieren, pezen, organen en gewrichten. Maar ook geestelijke zaken, creativiteit, zelfkennis, gemoedstoestanden etc. Of met andere, taoïstische, woorden: alle burgers en landschapselementen als wegen (o.a. de wegen van Qi die in het westen abusievelijk meridianen worden genoemd), bergen, beken, rivieren en meren nemen de voor hen, in hun onderlinge samenhang, beste positie in. Zodoende maken ze hun natuurlijke functie optimaal manifest.
De geboorte van taijiquan
vindt zijn oorsprong in daoyin en qigong, maar is van veel recentere datum. Taijiquan is een in een bepaalde uitvoering gegoten vorm van
qigong. Zomaar wat bewegingen maken, zoals bijvoorbeeld wandelen en zwemmen, is goed, mits deze bewegingen overeenkomen met wat je lichaam ook aan kan. Bij taijiquan en qigong echter gaat het er niet om zomaar een set van bewegingen in een bepaalde vorm te maken. Het hoe van de standen en het met elkaar verbinden van deze standen is belangrijk. Daarvoor gelden bepaalde principes en regels. Deze principes, wetten en regels zijn te beschouwen als natuurwetten. Wij hebben het aan onze voorvaderen en onze leraren te danken dat we van deze kennis gebruik kunnen maken.
Het gaat erom ‘Keizer te zijn in het eigen keizerrijk’, in je innerlijk landschap, in plaats van een speelbal te zijn van de omstandigheden. Op weg naar de authentieke mens, terug naar de eigen bron, de oorsprong van het leven, de zetel van je talenten. Op naar de realisatie van harmonie en een lang, gezond en gelukkig leven.
Het begrip qi
Qi in de betekenis van adem en een goede circulatie ervan door het lichaam is zeer belangrijk. We spreken van ‘uitwendige ademhaling’ en van ‘inwendige ademhaling’. Op dat laatste ga ik nu even door. Wat gebeurt er met de adem die we zojuist inademden? Die lucht komt in de longen terecht en via de longblaasjes komt deze vitale adem in het bloed. Dit zuurstofrijke bloed voorziet alles in het lichaam van energie. Het is dus van belang dat dit transport tot in de verste uithoeken van het lichaam optimaal verloopt. Om dit transport goed te laten verlopen is een bepaalde kracht nodig, maar vooral ook een juiste wijze van ontspanning. Knijp je hand maar eens stevig samen tot een vuist en je zult zien dat de bloedcirculatie op die plek danig verstoord wordt. Je hand ontspannen is relatief eenvoudig en de bloedcirculatie zal weer herstellen. Minder eenvoudig is dat op andere, dieper gelegen plekken in het lichaam.
Overal waar tekorten ontstaan, vormt zich een bron van problemen, een fundament voor de ontwikkeling van ziektes maar zeker voor een minder goed functioneren. Qi circulatie als energietraining. De qi-adem heeft helende effecten in het lichaam en brengt balans tussen kracht en ontspanning.
Naast qi in de ademhaling komt qi voort uit voeding, van eten, maar ook van spraak of discussie, van indrukken die we opdoen zoals bijvoorbeeld door te kijken naar een schilderij, of iets anders etc. Dit zijn allemaal activiteiten waarmee je energie in een bepaalde vorm mee naar binnen neemt.
De beoefening van taijiquan en qigong
brengt een optimale circulatie met zich mee. Door de optimale balans van kracht en ontspanning circuleert qi vrijelijk door het hele lichaam.
De regels voor beoefening van taijiquan en qigong zijn belangrijk, want hoe te oefenen is belangrijker dan zomaar wat te oefenen: verkeerd oefenen kan schade veroorzaken. Teveel aandacht op het uiterlijk van de vorm bijvoorbeeld belemmert de innerlijke gewaarwording en ontwikkeling, omdat er teveel beroep wordt gedaan op het hersenbewustzijn in plaats van op het gevoel.
Tot slot
het bestuderen van de traditie c.q. de teksten, eventueel doorgegeven via je leraar, kan het proces versnellen en je behoeden voor fouten. De teksten geven de ervaringen weer van onze voorgangers.
Voor meer informatie raadpleeg de andere artikelen op deze site.
Daar is ook een link te vinden naar mijn E-book Taijiquan.
Deze uitgave is een bewerking van de eerdere uitgave van Tao Centrum Wessem v.o.f. van augustus 2012.
© Wei You, Tao YinYang Academy.
Regelmatig bereikt mij deze vraag over taijiquan en qigong, wat het eigenlijk is. Is het te definiëren? De vraagstellers richten zich ook vaak tot mijn leerlingen. In dat geval is het toch gemakkelijker om er een redelijk antwoord op te kunnen geven, nietwaar?
Over de titel
Zo’n 40 jaar geleden zette ik mijn eerste schreden op het pad van taijiquan. Een van mijn eerste in het oog springende ervaringen was de volgende: Nadat ik besloten had om voor het leren van taijiquan naar Amsterdam te reizen, las ik in het plaatselijke dagblad de aankondiging: ‘Demonstratie taijiquan in Baexem’, wat op vijf km van mijn toenmalige woonplaats Heythuysen was.
Ik daar naar toe natuurlijk en er aansluitend les genomen. Dat ging voor de wind: Yangstijl taijiquan lange vorm, het lange rechte zwaard, stokken, messen etc., in relatief korte tijd maakte ik ze me ‘eigen’. Althans, laten we zeggen, de choreografie. Dan loop je dus op een gegeven moment keurig achter je leraar te kopiëren wat hij voordoet. Na verloop van tijd was dit voor mij saai, saai, saai. En dat werd juist de doorbraak naar een andere dimensie, namelijk: ‘Hoe voelt dat eigenlijk waar ik mee bezig ben’? Een wereld van verschil openbaarde zich!
Dat inzicht, en vele jaren van studie, praktijk, theorie en lesgeven, resulteerden uiteindelijk in het besef dat ik alleen datgene verder kon geven wat ik zelf bezat. Dat besef leidde tot de geboorte van ‘Wei You Taijiquan’. Wei You Taijiquan kenmerkt zich door eenvoud, toegankelijkheid en beperking tot de essentie van een en ander op basis van ervaring en studie. Het is vooral gericht op inhoud en minder op vorm. Gericht op inhoud, dus hoe voelt het, wat gebeurt er intern, innerlijke gewaarwording, innerlijke alchemie. Dat is wat centraal staat bij Wei You Taijiquan. En niet de vraag ‘Welke stapjes, stukjes uiterlijke vorm, heb ik deze les geleerd’.
In het nu volgend artikel zal ik een poging wagen om een kort, zo eenvoudig mogelijk, doch waarheidsgetrouw antwoord te formuleren op bovenstaande vraag die rechtdoet aan de taoïstische traditie en in overeenkomst is met mijn eigen ervaring van de afgelopen decennia.
Het rechte éne
Het gaat maar om één ding. En dat ene ding wordt dan manifest in al de facetten, zoals hiervoor door de vraagstellers te berde zijn gebracht. Taoïsten noemen dat ene ding ‘het rechte ene’. Dit ‘rechte ene’ hoort manifest te zijn in ons lichaam. Het komt o.a. in het fysieke tot uitdrukking in de positie van de wervelkolom; rechtop, stabiel en ongedwongen; in het denken bijvoorbeeld in rechtspreken, en geen kromme gedachten hebben. Dit ‘rechte ene’ komt ook tot uiting in de uitdrukkingen die wij hanteren zoals bijvoorbeeld ‘dat heeft geen stijl’, en daarmee bedoelen we dan dus niets positiefs. Stijl komt uit het Grieks, stèle is pilaar. De pilaar in het lichaam is de wervelkolom. Het lichaam (dit is het lichaam en de geest) wordt benaderd als een innerlijk landschap. In dat innerlijk landschap huizen allerhande zaken die op geordende wijze, in goede samenwerking met elkaar, voor harmonie en een goede gezondheid zorgen. Werkend volgens de wetten van Moedertje Natuur. Dat ene ding betreft je authenticiteit, je ware Ik, de ont-dekking daarvan. Functioneren conform je eigen natuur, die onderworpen is aan de algemene, universele wetten van de natuur: de microkosmos binnen de macrokosmos. Je daaraan aanpassen is de grote kunst.
Taijiquan als natuurbeheer
Duizenden jaren geleden beoefenden mensen reeds daoyin. Deze term hoort men tegenwoordig niet vaak meer, daarvoor in de plaats is de benaming qigong gekomen. Gong betekent ‘kunde door oefening’. Qi, vrij vertaald, betekent ‘vitale levensenergie’. Qigong is dus een methode om door oefening de kunde te verwerven je vitale levensenergie op positieve wijze te beïnvloeden. Qi betekent ook adem. Zonder adem is er geen enkele vorm van energie binnen ons lichaam mogelijk. Stop pakweg drie minuten met ademen en alle beweging in je lichaam stopt; dit is de dood. Op Qi als adem en de betekenis daarvan bij de beoefening van taijiquan en qigong kom ik straks nog terug.
Taijiquan bevat 36 standen, of houdingen, die in een bepaalde volgorde met elkaar verbonden worden. Deze standen activeren alle van belang zijnde zaken in dat innerlijk landschap, zoals de spieren, pezen, organen en gewrichten. Maar ook geestelijke zaken, creativiteit, zelfkennis, gemoedstoestanden etc. Of met andere, taoïstische, woorden: alle burgers en landschapselementen als wegen (o.a. de wegen van Qi die in het westen abusievelijk meridianen worden genoemd), bergen, beken, rivieren en meren nemen de voor hen, in hun onderlinge samenhang, beste positie in. Zodoende maken ze hun natuurlijke functie optimaal manifest.
De geboorte van taijiquan
vindt zijn oorsprong in daoyin en qigong, maar is van veel recentere datum. Taijiquan is een in een bepaalde uitvoering gegoten vorm van
qigong. Zomaar wat bewegingen maken, zoals bijvoorbeeld wandelen en zwemmen, is goed, mits deze bewegingen overeenkomen met wat je lichaam ook aan kan. Bij taijiquan en qigong echter gaat het er niet om zomaar een set van bewegingen in een bepaalde vorm te maken. Het hoe van de standen en het met elkaar verbinden van deze standen is belangrijk. Daarvoor gelden bepaalde principes en regels. Deze principes, wetten en regels zijn te beschouwen als natuurwetten. Wij hebben het aan onze voorvaderen en onze leraren te danken dat we van deze kennis gebruik kunnen maken.
Het gaat erom ‘Keizer te zijn in het eigen keizerrijk’, in je innerlijk landschap, in plaats van een speelbal te zijn van de omstandigheden. Op weg naar de authentieke mens, terug naar de eigen bron, de oorsprong van het leven, de zetel van je talenten. Op naar de realisatie van harmonie en een lang, gezond en gelukkig leven.
Het begrip qi
Qi in de betekenis van adem en een goede circulatie ervan door het lichaam is zeer belangrijk. We spreken van ‘uitwendige ademhaling’ en van ‘inwendige ademhaling’. Op dat laatste ga ik nu even door. Wat gebeurt er met de adem die we zojuist inademden? Die lucht komt in de longen terecht en via de longblaasjes komt deze vitale adem in het bloed. Dit zuurstofrijke bloed voorziet alles in het lichaam van energie. Het is dus van belang dat dit transport tot in de verste uithoeken van het lichaam optimaal verloopt. Om dit transport goed te laten verlopen is een bepaalde kracht nodig, maar vooral ook een juiste wijze van ontspanning. Knijp je hand maar eens stevig samen tot een vuist en je zult zien dat de bloedcirculatie op die plek danig verstoord wordt. Je hand ontspannen is relatief eenvoudig en de bloedcirculatie zal weer herstellen. Minder eenvoudig is dat op andere, dieper gelegen plekken in het lichaam.
Overal waar tekorten ontstaan, vormt zich een bron van problemen, een fundament voor de ontwikkeling van ziektes maar zeker voor een minder goed functioneren. Qi circulatie als energietraining. De qi-adem heeft helende effecten in het lichaam en brengt balans tussen kracht en ontspanning.
Naast qi in de ademhaling komt qi voort uit voeding, van eten, maar ook van spraak of discussie, van indrukken die we opdoen zoals bijvoorbeeld door te kijken naar een schilderij, of iets anders etc. Dit zijn allemaal activiteiten waarmee je energie in een bepaalde vorm mee naar binnen neemt.
De beoefening van taijiquan en qigong
brengt een optimale circulatie met zich mee. Door de optimale balans van kracht en ontspanning circuleert qi vrijelijk door het hele lichaam.
De regels voor beoefening van taijiquan en qigong zijn belangrijk, want hoe te oefenen is belangrijker dan zomaar wat te oefenen: verkeerd oefenen kan schade veroorzaken. Teveel aandacht op het uiterlijk van de vorm bijvoorbeeld belemmert de innerlijke gewaarwording en ontwikkeling, omdat er teveel beroep wordt gedaan op het hersenbewustzijn in plaats van op het gevoel.
Tot slot
het bestuderen van de traditie c.q. de teksten, eventueel doorgegeven via je leraar, kan het proces versnellen en je behoeden voor fouten. De teksten geven de ervaringen weer van onze voorgangers.
Voor meer informatie raadpleeg de andere artikelen op deze site.
Daar is ook een link te vinden naar mijn E-book Taijiquan.
Deze uitgave is een bewerking van de eerdere uitgave van Tao Centrum Wessem v.o.f. van augustus 2012.
© Wei You, Tao YinYang Academy.