Taijiquan 'De Traditie'
WESSEM februari 2013
INLEIDING
Om enig idee te krijgen met betrekking tot de huidige stand van zaken wat betreft de beoefening van Taijiquan is het wenselijk op deze plek, hier wat nader op in te gaan. Zo te komen tot een beeld van de huidige stand van zaken, in ieder geval binnen onze contreien. Zo'n jaar of dertig geleden waren er in Limburg, buiten de Chinese gemeenschap c.q. beoefenaren, pakweg een viertal personen die zich in meer of mindere mate en langs verschillende wegen met Taijiquan bezighielden en daarin ook les gaven. Waarschijnlijk was dat in de andere Nederlandse provincies niet anders. Dat beeld is in de afgelopen decennia drastisch veranderd. Zeer velen zijn inmiddels begonnen met de beoefening van Taijiquan en dus ook is het aantal leraren explosief toegenomen. De kwantiteit nam enorm toe, hetgeen niet automatisch betekende dat de kwaliteit daar gelijke tred mee hield. Er dreigt vervlakking op te treden, c.q. is er opgetreden en de risico's die hiermee gepaard gaan worden niet gezien. De buitengewone traditie Taoïsme, Taijiquan en Qigong dreigt te worden opgeofferd aan de oppervlakkigheden, kenmerkend voor de tijd waarin wij leven. Ons streven is, de sublieme traditie van de beoefening van Taijiquan optimaal tot zijn recht te laten komen. Helaas is het zo dat niet alles wat de naam Taijiquan draagt, waardig is onder deze vlag te varen. Vandaar dit artikel, wat hopelijk inzicht kan verschaffen en een bijdrage aan een positieve ontwikkeling.
Op de andere pagina's van deze site kan kennis worden gemaakt met de verschillende aspecten van de beoefening van Taijiquan.
GESCHIEDENIS
Het ontstaan van Taijiquan ligt rond zo'n 150 jaar geleden. De voedingsbodem c.q. de wortels echter dateren van eeuwen her. Binnen de Chinees Taoïstische cultuur is er een duizenden jaren oude traditie van bewegen. Bewegen in al zijn aspecten, bijvoorbeeld naar lichaam en geest. Deze twee aspecten kunnen weliswaar separaat worden benoemd, maar zijn in de werkelijkheid onlosmakelijk met elkaar verbonden en voortdurend in interactie met elkaar.
Zo'n oude traditie, die ook nu nog in gewisse kringen leeft, heeft natuurlijk door ervaring, verdieping en onderzoekingen heel wat kennis en kunde opgeleverd. Zowel van de juiste weg alsook van de gevaren die er op de loer liggen.
Kennis van deze traditie is onontbeerlijk om de juiste weg te kunnen gaan en ons te behoeden voor misstappen.
Het bovenstaande is dan ook de reden dat ik bij het tot stand komen van deze speciaal op taijiquan gerichte site dit artikel schrijf. Dit in de hoop zo een positieve bijdrage te leveren aan dit bijzondere culturele erfgoed, waarvan ik zeker ben dat het de Westerse mens in onze hectische samenleving veel te bieden heeft.
BEWEGEN
Voldoende bewegen is belangrijk, zo wordt dit gelukkig in de laatste jaren binnen onze samenleving gezien. Vooral ook door de ontstane cultuur van 'niet bewegen' en alle nadelige gevolgen vandien. Wandelen, zwemmen, fietsen enz. en dat liefst dagelijks minimaal een half uur is een uitstekende zaak. Taijiquan is dat ook en wordt dan ook door veel Europeanen beoefend. Althans de naam Taijiquan (meestal als TaiChi) wordt gebruikt, terwijl in veel gevallen het alleen maar gaat om een soort gymnastiek volgens een bepaalde choreografie uitgevoerd. De gebruikte vlag 'taijiquan' is vaak een vlag die de lading niet dekt.
Correcte uitvoering verlangt een gedegen studie van de essentie en kennis van de traditie zowel in theorie als in praktijk. Aangezien de mogelijkheden van ons lichaam beperkt en noodzakelijkerwijze traag zijn, vergt het nogal wat oefening om de verfijning van een en ander, op basis van die kennis, tot een realisatie te maken. Vraagt rust en bezinning, aandacht, geduld, doorzettingsvermogen, regelmatige praktijbeoefening etc. Het zijn juist deze kwaliteiten die in onze samenleving worden ondergewaardeerd. Contact met de essentie en de weg van verfijning van de kunst van Taijiquan kan niet zo even maar snel, snel, snel worden aangeleerd. In die zin is het aanleren van Taijiquan niet gemakkelijk, maar moeilijk en zeker niet in een paar jaar te leren.
Een jaar of 15 geleden kreeg ik, vanuit de vakgroep bewegingswetenschappen universiteit Maastricht een uitnodiging in het kader van Studium Generale om een lezing/workshop te geven over Taijiquan. De uitnodiging kwam via een student die jaren daarvoor bij mij in behandeling was geweest (Tao Therapie).
Een weekje voor de workshop verscheen in de krant (De Limburger of het Limburgs Dagblad) een artikel over Taijiquan.
Aan Harm Kuipers, destijds hoogleraar Bewegingswetenschappen aan de universiteit Maastricht, werden vragen gesteld over Taijiquan. Is het makkelijk? Moeilijk? Kan iedereen het doen? enz. Het antwoord was; "Taijiquan is gemakkelijk". In gewis opzicht is dit zo, maar wil je werkelijk enig niveau bereiken dan is het aanleren van Taijiquan absoluut niet makkelijk. Mijn krantje gelezen hebbend en wat turend uit het raam zag ik een oude vrouw met rollater, komend uit de winkel van mijn overbuurman. Een flesje drank gekocht. Een paar jongens speelden voetbal op straat en het balletje rolde in de richting van deze mevrouw. Zij zette haar rollater op de rem en gaf, naar het zich aanzag een voor haar doen, ferme trap tegen de bal, die daarna netjes richting de voetballende jongens rolde. Haar voet... tegen de bal... voetbal. Dat ging gemakkelijk. Dus kan ik voortaan, elders op de wereld waar het voetbal mogelijk nog niet zo erg bekend is, verkondigen dat voetballen gemakkelijk is. Want zelfs oude vrouwen achter een rollater kunnen het. Iets dergelijks speelt ook bij Taijiquan. Er zijn velen die na een paar jaar 'les' te hebben gevolgd, van mening zijn dat zij op basis van twee, hooguit drie jaar les volgen, zelf dit ook kunnen en we hebben er weer een 'leraar' bij.
Spijtig genoeg want het leidt tot vele misverstanden over deze edele kunst.
NOODZAAK om te OEFENEN
Ik speel zelf met veel plezier gitaar. Chet Atkins was een vermaard en begenadigd gitarist die aan de wieg heeft gestaan van wat nu fingerstyle gitaar heet. Dat is een manier van spelen waar het lijkt dat er een drietal gitaristen (bas, begeleiding en melodie) samen spelen, terwijl er in werkelijkheid maar een speler is. Chet Atkins was tevens een zeer gewaardeerd leraar en heeft onvermoeibaar gewerkt als lesgever om zijn kunst en kunde aan zijn leerlingen over te dragen. Zodoende steeds te zoeken naar wegen om zijn kennis over te dragen op de meest effectieve wijze. Eens zei hij: "I have tried to find short cuts, but I didn't find any. The Only way is; practice, practice, practice....". Deze uitspraak is mij uit het hart gegrepen en geldt nog meer voor de beoefening van Taijiquan en Qigong. Is niet te verenigen met de idee zich deze kunst en levenswijze eigen te maken in een paar jaar en daarmee de pretentie te hebben te weten waar het over gaat. Iets begrepen te hebben van de essentie en dat ook nog zicht- en voelbaar weten te maken in een van de stijlen, in ons geval Yang stijl Taijiquan.
Iets zien en horen van Chet Atkins? Ga naar het einde van deze pagina en geniet!
ONWETENDHEID
De onwetendheid op het gebied van Taijiquan en Qigong is ontstellend. Onlangs sprak mij iemand aan over lessen Qigong. Haar leraar had aanbevolen om Qigong te beoefenen en om die reden kwam ze naar mij. Je kan het slechter treffen. Zij had Taijiquan beoefend en was daar nu wel klaar mee en de volgende stap kon op advies van haar leraar dan ook worden gezet, namelijk het beoefenen van Qigong. Op mijn vraag hoelang zij dan wel Taijiquan beoefend had, was het antwoord; "Drie jaar". Dit getuigd van een buitengewone onwetendheid van de persoon zelf en ook van de 'leraar'. Jaren geleden waren dit soort confrontaties een bron van ergernis voor mij. Daar heb ik gelukkig geen last meer van, dat station is passé. Doet echter niets af aan het feit van een buitengewoon onbenullige benadering van deze waardevolle traditie. Kan ik dat, die onwetendheid, de vraagsteller verwijten? Natuurlijk niet, want deze vertrouwde op het 'weten' van haar leraar. Hetgeen weliswaar naïef was, maar normaal gesproken zou je er vanuit moeten gaan dat een leraar Taijiquan weet heeft van waar hij/zij mee bezig is en dat Taijiquan niet zomaar het maken van een serie beweginkjes is. Bij de bakker ga je ook omdat hij brood verkoopt en mag je er vanuit gaan dat hij weet waarvan en hoe hij een goed brood bakt. Helaas kan men er niet vanuit gaan dat dit in het wereldje van de Taoïstische kunsten Taijiquan, Qigong, de Geneeskunst (zoals de massage TuiNa en Acupunctuur) en vele andere zaken op dit gebied, ook het geval is.
Valt de leraar hier dan iets te verwijten? In zekere zin ja. Van de andere kant zijn de opleidingen op dit gebied veelal georiënteerd op de Westerse Chinese Geneeskunst. Dat wil zeggen meer symptomatisch gericht dan op de samenhang der dingen. Bij een van mijn eerste opleidingen (1987) op dit gebied heb ik eens aan mijn leraar acupunctuur de vraag gesteld wat YinYang nu eigenlijk betekende en waar de oorsprong daarvan lag. Het antwoord was: "Dat komt later wel aan de orde". Dus niet. Terwijl deze, de YinYang filosofie, het fundament vormt van al deze zaken. Is dat nu (2013) veranderd? Ik vrees, in het algemeen, van niet. Daarentegen zijn er instituten en personen die wel kunnen bogen op goede kennis en grondige studie. Met name ook in het Nederlands taalgebied. Ik denk dan bijvoorbeeld aan Professor Kristofer Schipper, wereldwijd gewaardeerd sinoloog, Jan de Meyer auteur van boeken zoals de geschriften; Liezi - de taoïstische kunst van het relativeren, Wunengzi (Nietskunner) Het Taoïsme En De Bevrijding Van De Geest en Leyuan - De Tuin Van Het Geluk - Chinese Filosofische Teksten Over Paradijzen en Het Geluk. En, last but not least, professor Dan Vercammen en An Woestenborghs beiden de grondleggers en bezielers van het TASC (Taoïst Alchemical Studies Center) te Antwerpen. Dit zijn bronnen waar je je met een gerust hart aan kan laven. Van de hand van Dan Vercammen stamt de vertaling van een artikel van Baopuzi, een artikel uit de oudheid dat over het bovenstaande gaat en mooi aanvullend hierop is. Niets nieuws onder de zon. Voor een link naar dit artikel ga naar beneden naar het einde van deze pagina. Daar is ook een link te vinden naar TASC.
Is onwetendheid verwijtbaar?
Misschien dan wel niet verwijtbaar, maar wel een duchtig potentiële bron van problemen. De wetten van de natuur zijn onverbiddelijk. Of je nu weet hebt van de gevaren van de natuur of niet, doet er niet toe voor het resultaat. Stel je het volgende eens voor:
Een mooie herfstige zondagmiddag en op bezoek bij vrienden, lounchen (lounchen is het nieuwe chillen). We gaan met de tijd mee! Open haardje aan, glaasje wijn, een verantwoord biologisch hapje erbij enz. Het open haardje, een moderne design variant van een echt open haard vuur. Zo'n anderhalve meter breed, veertig centimeter hoog, witte kieseltjes erin, glasplaatje ervoor en brandend met blauwige aardgasvlammetjes. De kindjes spelen, een van hen is gefascineerd door de vlammetjes in het hardvuur. Heeft een leeftijd dat er net een paar meter stapjes kunnen worden gemaakt. Loopt dan vanuit die fascinatie, met gestrekte armpjes naar het haardvuur. Handjes tegen het glasplaatje en een oorverdovend gegil. Dat is het gevolg van onwetendheid. Je kan je vingers branden.
RISICO'S
Wat ik hiervoor geschreven heb over de beoefening en de stand van zaken met betrekking tot de beoefening van Taijiquan en Qigong, zou geen probleem zijn als er geen risico's waren. Niet erg als er niets mis kan gaan, als er geen gevaren op de loer zouden liggen. Gevaren die schadelijk voor bijvoorbeeld de gezondheid kunnen opleveren in plaats dat je er beter van wordt. Gevaren die op de loer liggen kunnen zowel van fysieke als psychische aard zijn. Bijvoorbeeld; oncontroleerbare bewegingen, klachten van het bewegingsapparaat, angsten enz. Bij het gebruik van kruiden heerst bij velen een gelijke opvatting. Namelijk de opvatting, het zijn kruiden, natuurlijk, dus is het goed. Terwijl daar, ook in onze Westerse natuurlijke omgeving, zeer giftige zaken tussen zitten, die zowel op fysiek als psychisch niveau ernstige schade kunnen veroorzaken.
Weet hebben van de geschiedenis c.q. de traditie kan ons behoeden voor misstappen, we hoeven het wiel niet steeds weer opnieuw uit te vinden. Dit besef gaat naar mijn smaak ten onder aan de oppervlakkige benadering van vele zaken in onze samenleving. Er kan maar weinig benul zijn van de toekomst als er niet ook enige kennis is van de geschiedenis. Nu ik dit schrijf is het 10:00 uur in de ochtend 2 februari 2013 en ik weet vrijwel zeker dat pakweg over een uur of zeven de schemering zal invallen. Hoe weet ik dat? Door mijn ervaringen in het verleden. De geschiedenis kennen is van belang voor het heden en de toekomst. In het boek van Jan Marijnissen 'Kijk op deze tijd', Nieuw Amsterdam, 2012, komt Maarten van Rossem aan het woord; 'Van die toekomst heb je eigenlijk weinig benul als je niet ook enig idee hebt van de geschiedenis. Heel praktisch. Neem de besluiten over grote infrastructurele werken. Stel, het plan wordt begroot op 6 miljard. Wel, op basis van kennis van de geschiedenis kun je dan denken: het zal wel 12 miljard worden, en de bouw zal ook wel twee keer zo lang duren als gepland. Ook als het gaat om je ideeën over wat er zich in de toekomst zal gaan afspelen, heb je iets aan kennis van het verleden. Zo weten we uit het verleden dat dingen zich meestal niet snel laten veranderen. Stel, er komt een nieuwe regering die zegt: “We gaan onmiddellijk een eind maken aan het drugsgebruik in Nederland.” Iedereen begrijpt dat dat flauwekul is.
TOT SLOT
Wij allen, en zeker de ouderen onder ons, weten dat wie het hardst schreeuwt tot veel macht kan komen. Op deze wijze de subtiele eenvoudige mooie kwaliteiten van ons menszijn 'ongemerkt' onder het vloerkleed schuivend, met alle mogelijke gevolgen vandien. Dat is in het wereldje van het Taoïsme, Taijiquan & QiGong niet anders. Maar voor diegenen die ook eens onder het 'vloerkleed' willen kijken heb ik hiervoor reeds enige bronnen uit het Nederlandse taalgebied aangereikt.
En 'last but not least' geachte lezer, wordt u goed bediend bij Jo en Ria Weyden van Tao Centrum Wessem, wij doen ons best. Wilt u kennis maken met de verschillende aspecten en deze wijze van beoefening van Taijiquan & Qigong schrijf dan in voor de introductie cursus Taijiquan & Qigong. Voor inschrijvingen klik HIER.
Geachte lezer, u mening wordt door mij zeer gewaardeerd. Ik zou het fijn vinden als u mij zou laten weten dat u van dit artikel kennis hebt genomen en uw mening daarover aan mij kenbaar wilde maken. Bij voorbaat hartelijke dank!
E-mailen? Klik HIER
Wei You 魏 友 (Jo Weyden)
Lees ook het artikel van Baopuzi klik HIER
Meer weten over TASC klik HIER. Terug naar de beginpagina klik HIER
WESSEM februari 2013
INLEIDING
Om enig idee te krijgen met betrekking tot de huidige stand van zaken wat betreft de beoefening van Taijiquan is het wenselijk op deze plek, hier wat nader op in te gaan. Zo te komen tot een beeld van de huidige stand van zaken, in ieder geval binnen onze contreien. Zo'n jaar of dertig geleden waren er in Limburg, buiten de Chinese gemeenschap c.q. beoefenaren, pakweg een viertal personen die zich in meer of mindere mate en langs verschillende wegen met Taijiquan bezighielden en daarin ook les gaven. Waarschijnlijk was dat in de andere Nederlandse provincies niet anders. Dat beeld is in de afgelopen decennia drastisch veranderd. Zeer velen zijn inmiddels begonnen met de beoefening van Taijiquan en dus ook is het aantal leraren explosief toegenomen. De kwantiteit nam enorm toe, hetgeen niet automatisch betekende dat de kwaliteit daar gelijke tred mee hield. Er dreigt vervlakking op te treden, c.q. is er opgetreden en de risico's die hiermee gepaard gaan worden niet gezien. De buitengewone traditie Taoïsme, Taijiquan en Qigong dreigt te worden opgeofferd aan de oppervlakkigheden, kenmerkend voor de tijd waarin wij leven. Ons streven is, de sublieme traditie van de beoefening van Taijiquan optimaal tot zijn recht te laten komen. Helaas is het zo dat niet alles wat de naam Taijiquan draagt, waardig is onder deze vlag te varen. Vandaar dit artikel, wat hopelijk inzicht kan verschaffen en een bijdrage aan een positieve ontwikkeling.
Op de andere pagina's van deze site kan kennis worden gemaakt met de verschillende aspecten van de beoefening van Taijiquan.
GESCHIEDENIS
Het ontstaan van Taijiquan ligt rond zo'n 150 jaar geleden. De voedingsbodem c.q. de wortels echter dateren van eeuwen her. Binnen de Chinees Taoïstische cultuur is er een duizenden jaren oude traditie van bewegen. Bewegen in al zijn aspecten, bijvoorbeeld naar lichaam en geest. Deze twee aspecten kunnen weliswaar separaat worden benoemd, maar zijn in de werkelijkheid onlosmakelijk met elkaar verbonden en voortdurend in interactie met elkaar.
Zo'n oude traditie, die ook nu nog in gewisse kringen leeft, heeft natuurlijk door ervaring, verdieping en onderzoekingen heel wat kennis en kunde opgeleverd. Zowel van de juiste weg alsook van de gevaren die er op de loer liggen.
Kennis van deze traditie is onontbeerlijk om de juiste weg te kunnen gaan en ons te behoeden voor misstappen.
Het bovenstaande is dan ook de reden dat ik bij het tot stand komen van deze speciaal op taijiquan gerichte site dit artikel schrijf. Dit in de hoop zo een positieve bijdrage te leveren aan dit bijzondere culturele erfgoed, waarvan ik zeker ben dat het de Westerse mens in onze hectische samenleving veel te bieden heeft.
BEWEGEN
Voldoende bewegen is belangrijk, zo wordt dit gelukkig in de laatste jaren binnen onze samenleving gezien. Vooral ook door de ontstane cultuur van 'niet bewegen' en alle nadelige gevolgen vandien. Wandelen, zwemmen, fietsen enz. en dat liefst dagelijks minimaal een half uur is een uitstekende zaak. Taijiquan is dat ook en wordt dan ook door veel Europeanen beoefend. Althans de naam Taijiquan (meestal als TaiChi) wordt gebruikt, terwijl in veel gevallen het alleen maar gaat om een soort gymnastiek volgens een bepaalde choreografie uitgevoerd. De gebruikte vlag 'taijiquan' is vaak een vlag die de lading niet dekt.
Correcte uitvoering verlangt een gedegen studie van de essentie en kennis van de traditie zowel in theorie als in praktijk. Aangezien de mogelijkheden van ons lichaam beperkt en noodzakelijkerwijze traag zijn, vergt het nogal wat oefening om de verfijning van een en ander, op basis van die kennis, tot een realisatie te maken. Vraagt rust en bezinning, aandacht, geduld, doorzettingsvermogen, regelmatige praktijbeoefening etc. Het zijn juist deze kwaliteiten die in onze samenleving worden ondergewaardeerd. Contact met de essentie en de weg van verfijning van de kunst van Taijiquan kan niet zo even maar snel, snel, snel worden aangeleerd. In die zin is het aanleren van Taijiquan niet gemakkelijk, maar moeilijk en zeker niet in een paar jaar te leren.
Een jaar of 15 geleden kreeg ik, vanuit de vakgroep bewegingswetenschappen universiteit Maastricht een uitnodiging in het kader van Studium Generale om een lezing/workshop te geven over Taijiquan. De uitnodiging kwam via een student die jaren daarvoor bij mij in behandeling was geweest (Tao Therapie).
Een weekje voor de workshop verscheen in de krant (De Limburger of het Limburgs Dagblad) een artikel over Taijiquan.
Aan Harm Kuipers, destijds hoogleraar Bewegingswetenschappen aan de universiteit Maastricht, werden vragen gesteld over Taijiquan. Is het makkelijk? Moeilijk? Kan iedereen het doen? enz. Het antwoord was; "Taijiquan is gemakkelijk". In gewis opzicht is dit zo, maar wil je werkelijk enig niveau bereiken dan is het aanleren van Taijiquan absoluut niet makkelijk. Mijn krantje gelezen hebbend en wat turend uit het raam zag ik een oude vrouw met rollater, komend uit de winkel van mijn overbuurman. Een flesje drank gekocht. Een paar jongens speelden voetbal op straat en het balletje rolde in de richting van deze mevrouw. Zij zette haar rollater op de rem en gaf, naar het zich aanzag een voor haar doen, ferme trap tegen de bal, die daarna netjes richting de voetballende jongens rolde. Haar voet... tegen de bal... voetbal. Dat ging gemakkelijk. Dus kan ik voortaan, elders op de wereld waar het voetbal mogelijk nog niet zo erg bekend is, verkondigen dat voetballen gemakkelijk is. Want zelfs oude vrouwen achter een rollater kunnen het. Iets dergelijks speelt ook bij Taijiquan. Er zijn velen die na een paar jaar 'les' te hebben gevolgd, van mening zijn dat zij op basis van twee, hooguit drie jaar les volgen, zelf dit ook kunnen en we hebben er weer een 'leraar' bij.
Spijtig genoeg want het leidt tot vele misverstanden over deze edele kunst.
NOODZAAK om te OEFENEN
Ik speel zelf met veel plezier gitaar. Chet Atkins was een vermaard en begenadigd gitarist die aan de wieg heeft gestaan van wat nu fingerstyle gitaar heet. Dat is een manier van spelen waar het lijkt dat er een drietal gitaristen (bas, begeleiding en melodie) samen spelen, terwijl er in werkelijkheid maar een speler is. Chet Atkins was tevens een zeer gewaardeerd leraar en heeft onvermoeibaar gewerkt als lesgever om zijn kunst en kunde aan zijn leerlingen over te dragen. Zodoende steeds te zoeken naar wegen om zijn kennis over te dragen op de meest effectieve wijze. Eens zei hij: "I have tried to find short cuts, but I didn't find any. The Only way is; practice, practice, practice....". Deze uitspraak is mij uit het hart gegrepen en geldt nog meer voor de beoefening van Taijiquan en Qigong. Is niet te verenigen met de idee zich deze kunst en levenswijze eigen te maken in een paar jaar en daarmee de pretentie te hebben te weten waar het over gaat. Iets begrepen te hebben van de essentie en dat ook nog zicht- en voelbaar weten te maken in een van de stijlen, in ons geval Yang stijl Taijiquan.
Iets zien en horen van Chet Atkins? Ga naar het einde van deze pagina en geniet!
ONWETENDHEID
De onwetendheid op het gebied van Taijiquan en Qigong is ontstellend. Onlangs sprak mij iemand aan over lessen Qigong. Haar leraar had aanbevolen om Qigong te beoefenen en om die reden kwam ze naar mij. Je kan het slechter treffen. Zij had Taijiquan beoefend en was daar nu wel klaar mee en de volgende stap kon op advies van haar leraar dan ook worden gezet, namelijk het beoefenen van Qigong. Op mijn vraag hoelang zij dan wel Taijiquan beoefend had, was het antwoord; "Drie jaar". Dit getuigd van een buitengewone onwetendheid van de persoon zelf en ook van de 'leraar'. Jaren geleden waren dit soort confrontaties een bron van ergernis voor mij. Daar heb ik gelukkig geen last meer van, dat station is passé. Doet echter niets af aan het feit van een buitengewoon onbenullige benadering van deze waardevolle traditie. Kan ik dat, die onwetendheid, de vraagsteller verwijten? Natuurlijk niet, want deze vertrouwde op het 'weten' van haar leraar. Hetgeen weliswaar naïef was, maar normaal gesproken zou je er vanuit moeten gaan dat een leraar Taijiquan weet heeft van waar hij/zij mee bezig is en dat Taijiquan niet zomaar het maken van een serie beweginkjes is. Bij de bakker ga je ook omdat hij brood verkoopt en mag je er vanuit gaan dat hij weet waarvan en hoe hij een goed brood bakt. Helaas kan men er niet vanuit gaan dat dit in het wereldje van de Taoïstische kunsten Taijiquan, Qigong, de Geneeskunst (zoals de massage TuiNa en Acupunctuur) en vele andere zaken op dit gebied, ook het geval is.
Valt de leraar hier dan iets te verwijten? In zekere zin ja. Van de andere kant zijn de opleidingen op dit gebied veelal georiënteerd op de Westerse Chinese Geneeskunst. Dat wil zeggen meer symptomatisch gericht dan op de samenhang der dingen. Bij een van mijn eerste opleidingen (1987) op dit gebied heb ik eens aan mijn leraar acupunctuur de vraag gesteld wat YinYang nu eigenlijk betekende en waar de oorsprong daarvan lag. Het antwoord was: "Dat komt later wel aan de orde". Dus niet. Terwijl deze, de YinYang filosofie, het fundament vormt van al deze zaken. Is dat nu (2013) veranderd? Ik vrees, in het algemeen, van niet. Daarentegen zijn er instituten en personen die wel kunnen bogen op goede kennis en grondige studie. Met name ook in het Nederlands taalgebied. Ik denk dan bijvoorbeeld aan Professor Kristofer Schipper, wereldwijd gewaardeerd sinoloog, Jan de Meyer auteur van boeken zoals de geschriften; Liezi - de taoïstische kunst van het relativeren, Wunengzi (Nietskunner) Het Taoïsme En De Bevrijding Van De Geest en Leyuan - De Tuin Van Het Geluk - Chinese Filosofische Teksten Over Paradijzen en Het Geluk. En, last but not least, professor Dan Vercammen en An Woestenborghs beiden de grondleggers en bezielers van het TASC (Taoïst Alchemical Studies Center) te Antwerpen. Dit zijn bronnen waar je je met een gerust hart aan kan laven. Van de hand van Dan Vercammen stamt de vertaling van een artikel van Baopuzi, een artikel uit de oudheid dat over het bovenstaande gaat en mooi aanvullend hierop is. Niets nieuws onder de zon. Voor een link naar dit artikel ga naar beneden naar het einde van deze pagina. Daar is ook een link te vinden naar TASC.
Is onwetendheid verwijtbaar?
Misschien dan wel niet verwijtbaar, maar wel een duchtig potentiële bron van problemen. De wetten van de natuur zijn onverbiddelijk. Of je nu weet hebt van de gevaren van de natuur of niet, doet er niet toe voor het resultaat. Stel je het volgende eens voor:
Een mooie herfstige zondagmiddag en op bezoek bij vrienden, lounchen (lounchen is het nieuwe chillen). We gaan met de tijd mee! Open haardje aan, glaasje wijn, een verantwoord biologisch hapje erbij enz. Het open haardje, een moderne design variant van een echt open haard vuur. Zo'n anderhalve meter breed, veertig centimeter hoog, witte kieseltjes erin, glasplaatje ervoor en brandend met blauwige aardgasvlammetjes. De kindjes spelen, een van hen is gefascineerd door de vlammetjes in het hardvuur. Heeft een leeftijd dat er net een paar meter stapjes kunnen worden gemaakt. Loopt dan vanuit die fascinatie, met gestrekte armpjes naar het haardvuur. Handjes tegen het glasplaatje en een oorverdovend gegil. Dat is het gevolg van onwetendheid. Je kan je vingers branden.
RISICO'S
Wat ik hiervoor geschreven heb over de beoefening en de stand van zaken met betrekking tot de beoefening van Taijiquan en Qigong, zou geen probleem zijn als er geen risico's waren. Niet erg als er niets mis kan gaan, als er geen gevaren op de loer zouden liggen. Gevaren die schadelijk voor bijvoorbeeld de gezondheid kunnen opleveren in plaats dat je er beter van wordt. Gevaren die op de loer liggen kunnen zowel van fysieke als psychische aard zijn. Bijvoorbeeld; oncontroleerbare bewegingen, klachten van het bewegingsapparaat, angsten enz. Bij het gebruik van kruiden heerst bij velen een gelijke opvatting. Namelijk de opvatting, het zijn kruiden, natuurlijk, dus is het goed. Terwijl daar, ook in onze Westerse natuurlijke omgeving, zeer giftige zaken tussen zitten, die zowel op fysiek als psychisch niveau ernstige schade kunnen veroorzaken.
Weet hebben van de geschiedenis c.q. de traditie kan ons behoeden voor misstappen, we hoeven het wiel niet steeds weer opnieuw uit te vinden. Dit besef gaat naar mijn smaak ten onder aan de oppervlakkige benadering van vele zaken in onze samenleving. Er kan maar weinig benul zijn van de toekomst als er niet ook enige kennis is van de geschiedenis. Nu ik dit schrijf is het 10:00 uur in de ochtend 2 februari 2013 en ik weet vrijwel zeker dat pakweg over een uur of zeven de schemering zal invallen. Hoe weet ik dat? Door mijn ervaringen in het verleden. De geschiedenis kennen is van belang voor het heden en de toekomst. In het boek van Jan Marijnissen 'Kijk op deze tijd', Nieuw Amsterdam, 2012, komt Maarten van Rossem aan het woord; 'Van die toekomst heb je eigenlijk weinig benul als je niet ook enig idee hebt van de geschiedenis. Heel praktisch. Neem de besluiten over grote infrastructurele werken. Stel, het plan wordt begroot op 6 miljard. Wel, op basis van kennis van de geschiedenis kun je dan denken: het zal wel 12 miljard worden, en de bouw zal ook wel twee keer zo lang duren als gepland. Ook als het gaat om je ideeën over wat er zich in de toekomst zal gaan afspelen, heb je iets aan kennis van het verleden. Zo weten we uit het verleden dat dingen zich meestal niet snel laten veranderen. Stel, er komt een nieuwe regering die zegt: “We gaan onmiddellijk een eind maken aan het drugsgebruik in Nederland.” Iedereen begrijpt dat dat flauwekul is.
TOT SLOT
Wij allen, en zeker de ouderen onder ons, weten dat wie het hardst schreeuwt tot veel macht kan komen. Op deze wijze de subtiele eenvoudige mooie kwaliteiten van ons menszijn 'ongemerkt' onder het vloerkleed schuivend, met alle mogelijke gevolgen vandien. Dat is in het wereldje van het Taoïsme, Taijiquan & QiGong niet anders. Maar voor diegenen die ook eens onder het 'vloerkleed' willen kijken heb ik hiervoor reeds enige bronnen uit het Nederlandse taalgebied aangereikt.
En 'last but not least' geachte lezer, wordt u goed bediend bij Jo en Ria Weyden van Tao Centrum Wessem, wij doen ons best. Wilt u kennis maken met de verschillende aspecten en deze wijze van beoefening van Taijiquan & Qigong schrijf dan in voor de introductie cursus Taijiquan & Qigong. Voor inschrijvingen klik HIER.
Geachte lezer, u mening wordt door mij zeer gewaardeerd. Ik zou het fijn vinden als u mij zou laten weten dat u van dit artikel kennis hebt genomen en uw mening daarover aan mij kenbaar wilde maken. Bij voorbaat hartelijke dank!
E-mailen? Klik HIER
Wei You 魏 友 (Jo Weyden)
Lees ook het artikel van Baopuzi klik HIER
Meer weten over TASC klik HIER. Terug naar de beginpagina klik HIER